2015. január 8., csütörtök

Joghurtos zsömle




Nyáron Bettusnál vendégeskedtünk és ott ettünk isteni reggeliket. 
Házi kecskesajt, házi májkrém, nyúl sütve, vargánya krémleves, és még sorolhatnám.
Petinek nagyon ízlett Bettus saját készítésű zsömléje, így elkértem a receptet és elkezdtem én is sütni. Most már csak az alapok hasonlítanak az eredetire, de anélkül nem lenne ilyen finom :) 


Hozzávalók:
60 dkg BL-55-ös liszt, 
35 dkg teljes kiőrlésű liszt (bármilyen lehet, tönköly, rozs, stb.), 
5 dkg magvak (napraforgómag, lenmag, szezámmag, stb.)
2 kk só, 
1 ek cukor, 

5 dl meleg víz,
5 dkg élesztő, 
2 dl natúr joghurt,
étolaj


A liszteket, a magvakat, a sót és a cukrot egy keverőtálba szórom. A meleg vízbe belemorzsolom az élesztőt, hozzáadom a joghurtot és az étolajat, majd elkeverem és a lisztes keverékre öntöm. Hagyom 10 percet állni, azután addig dagasztom, amíg szép hólyagos nem lesz a tésztája.
Duplájára kelesztem, formázom (nekem nagyjából 110-120 g-ra jön ki egy zsömle, így lesz 16-17 db ebből az adagból) és 30 perc pihentetés után a  zsömlék tetejét bevágom éles késsel, majd előmelegített 180 fokos sütőben, vízgőzben megsütöm. A pontos időt nem írom, mert mindig máshogy jön össze.
A vízgőzhöz egy tűzálló tálban vizet teszek a sütő aljába még a sütő bekapcsolásakor.
Amikor megsültek, vízzel lekenem a zsömlék tetejét és kihűlve mehetnek a helyükre.

Ez a mennyiség nálunk 3 napig elég és nagyjából addig van friss hatása is. Sokszor a harmadik napon én már pirítósként eszem.



Alaprecept hozzávalói:
1 kg liszt, 2 kk só, 1 ek cukor, 5 dl meleg víz, 5 dkg élesztő, 2 dl natúr joghurt, étolaj.

1 megjegyzés: